Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Móda

Vlhnu

Sotiris Kaberis17. 1. 2023
Spojnice mezi antickou kulturou a moderní ženskostí a sexualitou, oděv hodný některých nejvýznamnějších osobností současné popkultury. I tak by se dal popsat módní brand Di Petsa.
Autor: Courtesy of Di Petsa
Foto: Courtesy of Di Petsa
Je zvláštní slovo nabité různými významy. Vlhnutí, vlhkost. Nutí nás myslet na vypjatý sexuální akt, na proces zkoumání vlastní identity a sebe samých. Jsme tvořeni vodou, a proto nás tak přitahuje. Tyhle úvahy se míhaly myslí Dimitry Petsa, když zakládala svou módní značku Di Petsa. Řecká návrhářka probádává ženskou sexualitu a dekonstruuje stud spojovaný s ženským tělem. Je to osvobozující čin určený ženám, které přijímají sebe samé a nechtějí skrývat svou jedinečnou esenci sexuality. Značka působí v Londýně a u veřejnosti je známá svým charakteristickým vlhkým vzhledem, který jsme měli v uplynulých letech možnost vidět na řadě celebrit.
Během bakalářského studia oboru Performance: Design and Practice na Central Saint Martins začala pracovat s tělesnými tekutinami, magisterské studium absolvovala v oboru módy. Pro absolventskou přehlídku The Wetness Collection připravila svůj charakteristický materiál, který vypadá jako by byl vlhký, a kalhoty se skvrnami od moči, přičemž mělo jít o její performativní pojetí „female gaze“ (tedy reakci na tzv. male gaze, zpodobňování žen z mužské, heterosexuální perspektivy – pozn. red.). Tvorba takových šatů pro návrhářku neznamenala, že si získá slávu. Její počátečním záměrem bylo udělat gesto a vyvolat silný dojem jak v rámci oboru, tak i mezi ženami po celém světě. Svým pojetím vlhkosti chtěla Petsa podle svých slov pomoct ženám, aby se vyrovnaly s vlastními tělesnými tekutinami a potažmo se všemi svými dalšími stránkami.
Během několika let probádala řadu různých aspektů toho, co znamená být ženou. Kupříkladu mateřství a znovuzrození v její kolekci podzim-zima 2020. Ponořila se také do řecké kultury a svých kořenů, takže se nechala inspirovat antikou a začlenila ji do své tvorby. Výsledkem byl hybrid dokonale ukazující, jak mladí talentovaní tvůrci mohou pracovat s minulostí a přenášet ji do současnosti tak, že vznikají zcela soudobé módní okamžiky.
Autor: Courtesy of Di Petsa
Foto: Courtesy of Di Petsa
Autor: Courtesy of Di Petsa
Foto: Courtesy of Di Petsa
Autor: Courtesy of Di Petsa
Foto: Courtesy of Di Petsa
V roce 2018 jste absolvovala módní obor na Central Saint Martins. Jak vznikala vaše značka Di Petsa a proč jste se rozhodla působit v módě?
Vyrůstala jsem se svou babičkou, která je švadlena a má také krejčovskou školu v Řecku, takže jsem dospívala v její blízkosti, když žila šaty. Jednou z mých prvních vzpomínek z dětství je, jak si hraji s kousky látky. Myslím, že tohle bylo odjakživa mojí velkou součástí. Ale myslím, že byla ještě jedna moje část, kterou jsem chtěl rozvíjet, a ta se týkala spíše divadla a výtvarného umění, a proto jsem nejprve vystudoval performance a až po ní módu, abych obě stránky propojila. Myslím, že taková je ta značka v současnosti. Studium pro mě bylo velmi důležité období, kdy jsem mohla zkoumat a hledat rovnováhu mezi oběma aspekty a vytvořit něco nového, značku Di Petsa. Když jsem například navrhovala můj charakteristický Wet Look, který původně vznikl pro účely živého vystoupení během studia. Ženu ošacenou ve vlhkém oblečení jsem nechala chodit na veřejnosti po ulici – a od té chvíle jsem cítila nutkání vytvořit látku, v níž budete vypadat vlhce, i když vlhcí nejste, abyste se performance mohli účastnit. Je to jako obohacovat svou každodenní zkušenost o divadelní přístup.
Odstartovat sólovou kariéru jako nezávislá návrhářka a značka je velice složité. Jak se vám to podařilo? V čem podle vás spočívá klíč k úspěchu? Co byste poradila mladší generaci tvůrců, kteří chtějí prorazit v módní oblasti?
Myslím, že žijeme v době, kdy je komunikace mnohem jednodušší, než tomu bývalo v minulosti. Můžete teď vytvořit dílo, který je dobré, a musím říct, že to je pořád prvotní a opravdu důležité, tenhle krok nelze přeskočit – musíte vytvořit dobré dílo a dopřát si dost času na tvorbu souboru prací, na které jste opravdu hrdí. Když toho dosáhnete a máte zároveň silnou vizi, stačí mít troufalost a psát zprávy stylistům a fotografům. Můžete mezi jinými studenty najít fotografy a modely a modelky, co teprve začínají, a společně tvořit krásné věci za velmi málo peněz. Když najdete skutečně osobitou vizi, přitáhnete postupně větší a větší věci. Tak to vnímám já. Musíte si najít komunitu lidí, kterým pomůžete a kteří zase pomohou vám, a samozřejmě lidi, kteří skutečně budou věřit v to, co děláte. Musíte zachovávat vizuální konzistentnost a být konzistentní i ve výběru lidí, kterými se obklopujete. Chci, aby lidé okolo mě měli dobrou energii – nevím, jestli to dává smysl, ale takhle vzniká dobrá práce.
Autor: Courtesy of Di Petsa
Foto: Courtesy of Di Petsa
Autor: Courtesy of Di Petsa
Foto: Courtesy of Di Petsa
Autor: Courtesy of Di Petsa
Foto: Courtesy of Di Petsa
V posledních letech Di Petsa ohromně vyrostla zejména díky velkoobchodnímu prodeji, vaše značka se ale přitom soustředí na oblečení na míru. Jak se vám daří zvládat tvorba na objednávku? Je to složité pro škálování výroby?
Myslím, že každá značka je velmi odlišná. V našem případě je nejpopulárnější Wet Look nebo svatební šaty, tedy návrhy, které mají blíž ke couture. Vyžadují hodně práce a jsou dražší. Chci vytvářet návrhy, které jsou jedinečné a každý může perfektně sedět tomu, kdo ho nosí, protože značka je silně inspirovaná mojí babičkou, která mi ukázala způsob práce, který není konfekční. Bylo pro mě opravdu důležité mít studio v Aténách, kde se zaměřujeme na vytváření pouze těchto zakázkových looků. A vedle toho máme druhou část našeho podnikání, která se v Londýně zaměřuje na velkoobchod. Velkoobchod je trochu jiná část, takže pracujeme na tvorbě vzorů a konfekce. V rámci jedné značky tak existují dva zcela odlišné způsoby práce. Pro mě bylo opravdu důležité, aby se firma starala o zakázkovou stránku. A to je přesně to, co po nás lidé, kteří přicházejí do styku se značkou, chtějí. Například hledají jedinečné svatební šaty nebo něco pro velmi specifickou příležitost. Když si u nás někdo objedná šaty, vždy se řídíme mírami a výškou, ale jde o celý proces konzultací. Mluvím s nimi osobně a mluvíme o nich samotných, abychom je poznali jako osobnosti. Abychom věděli, které části těla chtějí skrýt a které chtějí, abych zvýraznila. Je to velmi intimní a osobní zkušenost.
Zkuste nás provést tvůrčím procesem vzniku kolekce.
Obvykle je každá nová sezóna pokračováním předchozí, takže vlastně vytvářím ke všem svým kolekcím příběh. Například teď přemýšlím o nové kolekci a dívám se na mytologický aspekt, který jsme viděli v té předchozí. Píšu hodně. Obvykle, když návrháři začínají pracovat na nové kolekci, vytvoří moodboard a navrhují, ale já mám zápisník a začínám psát. Je pro mě opravdu důležité vytvořit téma nebo příběh.[OL1]  Píšu poezii, kterou obvykle vkládáme do filmů, které vytváříme pro přehlídky. S dlouholetým přítelem a spolupracovníkem také pracuji na hudbě k přehlídce a společně s psaním hudby navrhuji oblečení. Občas se inspiruji něčím z hudby a používám to v kolekci. Ke každé kolekci vytváříme konverzaci. Je to velmi dekonstruktivní způsob práce, protože se vždy pohybujeme tam a zpátky, ale nám to takhle funguje. Hodně se také zaměřuji na modelky. Používáme modelky zcela různých velikostí, protože je to pro mě velmi důležité. Je to velmi obtížný způsob práce, protože nemůžete použít jednu velikost vzorku k vytvoření všech svých vzorů a návrhů, ale myslím, že to je přesně to, co posiluje identitu značky jako šití na míru.
Vlhkost je něco, co si často spojuje se sexuálním potěšením. Jste návrhářka, která neustále prozkoumává ženskou sexualitu a dekonstruuje stud, který bývá s ženským tělem spojovaný. Jak byste popsala moderní sexualitu a co pro vás znamená?
Myslím, že moderní sexualita je velmi široký pojem, protože každý ji bude popisovat úplně jinak. Ale mohu mluvit o sexualitě, kterou prosazuji ve své tvorbě, a o tom, co moderní sexualita znamená pro mě. Je to něco velmi duchovního, něco, co nás spojuje s dávnými znalostmi. Myslím, že způsob, jakým historie a partiarchální společnost formovaly ženskou zkušenost a lidskou zkušenost obecně, je velmi vyčištěná a hodně zaškatulkovaná, velmi přímočará a robotická. Sexualita je způsob, jak svému tělu dopřát vliv. Když zůstáváte v kontaktu se životní energií a jste společenští, smyslní a v kontaktu s těmito prvotními a krásnými částmi sebe samých, cítíte se svobodní a více v kontaktu s prostředím kolem vás. Protože prostřednictvím tělesných tekutin a díky tomu, že jsme mokří, chápeme a oslavujeme to, že jsme stvořeni z vody. Je to způsob spojení s něčím větším, než jste vy. Musíme si dovolit být sami sebou. Myslím si, že zvláště my ženy jsme posedlé tím, jak nás lidé rámují, a vidíme se spíše očima jiných lidí, než abychom byly našimi skutečnými já. Myslím, že je velmi zajímavé a nutné si to dopřát.
Váše návrhářská praxe se neobrací pouze k oblečení. Jde v ní také o ženské tělo. V současné sezoně se řada návrhářů vrátila ke starému stereotypnímu „modelkovskému“ tělu. Nakolik je v takové atmosféře pro vás a pro celý obor důležité hnutí za body positivity? Co by měl módní průmysl dělat, aby se na molech objevovaly rozmanité typy modelek?
Je opravdu zajímavé, že o tom mluvíme, protože jsem měla v prosinci během British Fashion Awards velmi zajímavý rozhovor se spoustou žen, které jsem tam potkala. Je to celé smutné a velmi skličující, protože to nemůžete vnímat pouze s povzdechnutím „aha, to byl jen trend“. Být sama sebou a milovat svůj typ těla není trend, je to lidský život. Je to opravdu zajímavé, protože existuje spousta zvnitřněné misogynie. Nejsem si jistá, co se dá dělat v módě v celosvětovém měřítku, ale z toho, jak se cítím já i lidé, které potkávám a s nimiž mluvím, mám dojem, že lidé jako my, mladí návrháři nebo lidé, kteří dokážou vyvolat nějakou změnu, by měli v téhle snaze pokračovat a propojovat další úžasné designéry, kteří na tom skutečně pracují a jsou té věci velmi oddaní. Jsem v tomhle vlastně optimistka, protože mnoho mladých designérů jako já, z Londýna nebo Paříže, ovlivňuje trendy, které ostatní značky následují. Takže jen tak dál.
Co pro vás znamená být moderní ženou? Jakou radu byste dala ženám, pokud jde o objevování jich samých, sexuality a těla, aby nabyly většího sebevědomí a mohly se oprostit od stereotypů, které jim společnost vnucuje? Co by každá žena měla udělat proto, aby toho dosáhla?
Myslím, že je to velmi zajímavé téma pro mnoho lidí, pro ženy, muže, kohokoli. Pro mě je opravdu důležité přijmout a umožnit existenci mnoha různých částí sebe sama. Opravdu říct, že je v pořádku být vším, čím jsem. Osobně mě někdy může dusit perfekcionismus nebo touha začít dělat všechno naráz a být taková, jaká chci, abych byla. Myslím, že je opravdu důležité říct, že jsem podnikatelka a také umělkyně a také básnířka – a někdy také jen brečím a někdy umím být velmi přísná, ale jindy zase velmi měkká. Mnohokrát se ve společnosti od žen očekávalo, že budou dokonalé a také, že budou jednorozměrné. Jste buď jedno, nebo druhé, nemůžete zastávat víc rolí najednou. Ale o to jde, všichni můžeme zastávat několik rolí naráz a jedna nemusí umenšovat druhou. Je podle mě také velmi důležité, co ve skutečnosti se značkou zkoumáme. Pořádáme vlastní lunární workshopy – to je něco, co obvykle děláme při každém úplňku. Seženeme spoustu různých lidí a vytvoříme pohybový workshop nebo spíše performance. Píšeme poezii, specifickým způsobem se hýbáme. A jde do značné míry o převyprávění našeho těla a našich zkušeností. Například, co vaše slzy skutečně znamenají pro vás – ne pro společnost, ale pro vás jako člověka. Častokrát v historii byly ženy vnímané buď medicínsky, nebo sexuálizovaně. Máme například vagínu a píču, ale nic mezi tím, co by ve skutečnosti ukazovalo jiný narativ. Možná je pro některou ženu její vagína hodně spojená se starověkou moudrostí a duchovností, pro jinou je zase jako deník. Je velmi důležité převzít vlastnictví nad našimi těly a vším dalším, co k nám patří, a vystavět okolo toho vlastní příběhy, nedopouštět, aby nás definovali ostatní lidi, což jsou obvykle muži.
Měli jsme možnost vaší tvorbu vidět na mnoha celebritách. Jaký z toho máte pocit? A který takový okamžik byl pro vás nejsilnější?
Jsem velmi vděčná a velmi šťastná, protože tyto celebrity jsou také lidé, které znám a vážím si jich nebo na nich něco obdivuji nebo jsou prostě významnou součástí kultury. Že je s nimi moje tvorba spojená nebo se stane součástí nějakého diskurzu, to je pro mě opravdu důležité. Jedním z mých oblíbených okamžiků bylo, když jsem dělala těhotenské šaty pro Nicky Minaj a Gigi Hadid. Pro mě to bylo opravdu krásné, protože obě ženy slavily ten velký okamžik, kterým mateřství v životě každé ženy je, a vybraly si k tomu šaty na míru od mé značky. Nebo také když vytváříme vzhledy pro plus size modelky pro obálky významných časopisů. Také hodně spolupracujeme s Lizzo. Když můžu pracovat s podobnými lidmi, je to pro mě hodně inspirativní.
V kolekci jaro-léto 2023 jste se vrátila do Atén, kde jste nafotila lookbook. Byl to prožitek, který dodal nový význam tvorbě módy vycházející z vaší vlastní kultury. Smísila jste starobylou mystiku se současností. Nakolik důležitá je pro vás kultura? Jak se při navrhování necháváte inspirovat třeba právě antickým Řeckem a přetváříte ho tak, aby zapadlo do současnosti?
Nevím, z čeho to vychází, ale kultura je pro mě velmi důležitá, protože vždy vypráví příběhy a vykresluje obraz lidstva a toho, kdo jsme. Myslím, že starověká řecká mytologie a náboženství jsou významnou součástí západního světa, mnoho lidí je zná. Ale opravdu zajímavé je dostat se k nim blíž a dekonstruovat je. Například z antické mytologie všichni známe Dia a dvanáct božstev, ale Řecko bylo před tím vlastně matriarchální společností a bohové, které všichni známe nyní, byli tehdy velmi odlišní. Všechny tyto odkazy k minulosti vyprávějí příběh o tom, jak se nové náboženství dostalo do Řecka – například jak mužští bohové znásilňovali kněžky a brali si věci násilím. Mytologie může někdy představovat skutečnou historii, a když takové věci dekonstruujete, uvažujete o nich z jiné perspektivy. Vídáme bohyně zobrazované jedním způsobem, ale když vrátíte do historie a vidíte jiná zpracování mýtů, zjistíte, že jejich zpodobnění mělo úplně jiný význam. Hodně také přemýšlím o folklórní historii Řecka, třeba o ženách, které vyšívaly tradiční výšivky na naše národní kroje. V minulosti jsem byla na stáži u královské stráže v Aténách a učila jsem se, jak vyrábět všechny tyhle krásné tradiční věci. Vnímáte pak také kultury a historii lidí, kteří je vytvořili. Lidé, kteří zhotovují vaše oblečení, jsou velmi důležití.
Jaká je budoucnost značky Di Petsa? Je u ní prostor pro všechny gendery?
To je vlastně něco, o čem jsem hodně mluvila. Do své tvorby jsem zapojila mnoho genderově fluidních lidí, ale ráda bych v určitém okamžiku představil pánské oblečení. Ale nechci to dělat jen tak. Chci o tom přemýšlet a udělat si rešerše, protože ho chci pochopit, jako to znám s lidmi, které už oblékám. Za tím, co dělám, je hodně přemýšlení. Rozhodně mě to zajímá.
Můžete naznačit, jaká bude kolekce podzim-zima 2023? Na co se můžeme těšit?
Minulou sezónu jsme viděli bohyni Persefonu a mateřství. Bylo to přetvoření mýtu o Persefoně. V příští kolekci přijde jeho pokračování. Takže uvidíme různé aspekty Persefony a vztahů, které měla, než odešla do podsvětí. Uvidíme ji jako ženu a jako milenku, ale také mnoho jejích dalších stránek. Kolekce je hodně zasvěcená její cestě. Nejde jen o jednoduchost, ale také o krásu. V životě může člověk zažít také složité věci.
Vogue atd.
Aktuální tvorbu značky sledujte na IG @dipetsa a na Dipetsa.com.