Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Trendy

Jak Peter Do napravuje pověst módního průmyslu

Julia Hobbs10. 1. 2020
V roce 2017 se Peter Do, vietnamský návrhář, jehož klasicky „čisté“ modely si kupují (nikoliv pouze půjčují) Zendaya, Solange a Beyoncé, rozhodl oživit uvadající módní čtvrť Midtown v New Yorku. Právě tam, s pomocí čtyř přátel, se zrodila stejnojmenná luxusní značka Do. Za společný cíl si stanovili napravit nevalnou pověst módního průmyslu, přiměřenou pracovní dobou počínaje a instagramovým účtem bez příkras konče.

Nová pravidla

Tento nový přístup se vyplatil, @the.peterdo je v současné době nejdůležitějším prodejním nástrojem. Představuje přibližně 10 procent celkových příjmů a současně nabízí necenzurovaný prostor, kde mohou fanoušci nahlédnout do zákulisí (jak to popisuje Vincent Ho, obchodní ředitel značky), které obvykle nevídají. 
Například variabilní kožený blejzr z kolekce SS20 zavěšený na dřevěném ramínku na bílé zdi v denním světle získává nespočet reakcí. A komentář „obsessed“ se v souvislosti s improvizovanými zátišími s koženými kalhotami a bílými košilemi opakuje velmi často. 
„Značku jsme vybudovali na internetu,“ vysvětluje Vincent Ho, přitom však trvá na tom, že stojí na tradičních základech, což dokazuje založení newyorského ateliéru a ambice uvést také kamenný obchod. 

Nový módní dům na newyorské scéně

Peter Do
Foto: Peter Do
Peter Do
„Naším dlouhodobým cílem je být jedním z newyorských luxusních módních domů,“ doplňuje Peter Do pro Vogue. „Oděvní čtvrť v Midtownu upadá, protože lidé nakupují v zahraničí a přejí si stále levnější a levnější oblečení. Ale takhle my nepracujeme. Pro nás je opravdu důležité vést dialog s těmi, kdo naše modely stříhají i šijí, s těmi, kdo je vyrábí.“
Protože se sami starají o celý provoz, od návrhů až po výrobu a vývoj produktů, ateliér značky funguje jako prostor pro setkávání. Peter Do každý čtvrtek vaří pro všech 14 zaměstnanců, což je rituál, který připomíná večeře, které pořádal ve svém ateliéru Azzedine Alaïa. 
„Zkoušíme mystery box challenge, ke které nás inspiroval pořad MasterChef. Ve středu mi každý z týmu přinese jednu ingredienci a následující den z toho vytvořím oběd,“ prozrazuje Peter Do.
Taková domácí atmosféra je přitom záměrná, stejně jako důraz na vyvážený pracovní život. Společenství, které tvoří značku Do, má také jen dvě kolekce ročně (namísto čtyř) a obvyklým harmonogramem ready-to-wear se příliš neřídí. 

Máme slovo

„Dva roky jsem působil v Céline a poté, co jsem odešel, jsem cítil prázdnotu,“ vysvětluje návrhář. „Spolu s Vincentem Ho jsme sledovali, jak lidé ve fashion průmyslu pracovali neskutečně dlouhé hodiny a nechali se sebou opravdu hrozně zacházet. Bylo tu tolik věcí, se kterými jsme prostě nesouhlasili, ale teď už, myslím, máme v oboru také nějaké slovo.“
S odkazem na Phoebe Philo se často pojí minimalismus, což je pojem, který Peter Do odmítá. „V tom, jak navrhujeme kolekci, není nic minimalistického. Chceme toho hodně, vydáme ze sebe vše. A teprve pak se zaměříme na to, co je podstatné. Vytvoříme 100 looků, než se se dostaneme k tomu, co chceme sdělit.“ 
Krejčovina Petera Do rezonuje s lidmi, kteří rádi nakupují luxus a oceňují kvalitní práci stejně jako dekadentní detaily. Podívejte se na lem kalhot a uvidíte hedvábí. „Žena, která se ráda baví a je nad věcí, může mít ráda čisté linie, ale nevím, jestli je minimalistická,“ říká Vincent Ho, „protože to jsou dvě různé věci.“ 
Peter Do, kolekce SS20
Foto: Montis Songsombat
Peter Do, kolekce SS20
Peter Do, kolekce SS20
Foto: Montis Songsombat
Peter Do, kolekce SS20
Peter Do, kolekce SS20
Foto: Montis Songsombat
Peter Do, kolekce SS20

Hlavně neustrnout

Značka těží také z toho, že se pokaždé zaměří na jeden produkt. V letní kolekci 2020 to jsou boty, pletenina v zimní kolekci 2020 a pro rok 2021 plánují kabelky. Krejčovina však zůstává jádrem, a to zvláště kalhotové kostýmy, které se pro řadu celebrit staly neoficiální uniformou fashion weeků. Otázka, kterou značka aktuálně řeší, je, jestli s některými produkty v nejlepším skončit, nebo se naopak na to, co mělo největší úspěch, ještě dále zaměřovat.“
„V Céline se stávalo, že když došlo zboží, zákazníci si objednali nové, ale než dorazilo, už ho nechtěli, protože tu byly další novinky,“ říká Vincent Ho. „Je to křehká rovnováha. Pro mladou značku je opravdu důležité se dál vyvíjet a neustrnout.“ 
Zendaya, Los Angeles, říjen 2019
Foto: Stefanie Keenan/Getty Images
Zendaya, Los Angeles, říjen 2019
Zendaya, New York, červen 2019
Foto: James Devaney/GC Images/Getty Images
Zendaya, New York, červen 2019
Zendaya, New York, červen 2019
Foto: Mike Reed/ACE Pictures/Shutterstock/Getty Images
Zendaya, New York, červen 2019