Design

Světoznámý designér Konstantin Grcic zkoumá vztah mezi sportem a designem

Letní olympijské hry přitahují pozornost nejen sportovců a sportovních nadšenců, ale také inspirují návrháře ze všech oblastí a koutů světa. Světoznámý německý designér Konstantin Grcic vstupuje do pařížské výstavní arény s expozicí Match: Design & Sport – A Story Looking to the Future, která zkoumá vztah mezi sportem a designem.
Foto: Didier Plowy pro GrandPalaisRmn, 2024
Výstava Match: Design & Sport – A Story Looking to the Future se koná v Musée du Luxembourg u příležitosti letošních olympijských her a je koncipována jako místo pro uvažování o budoucnosti sportu s důrazem na klíčovou roli, kterou design hrál a bude hrát při jeho formování.
Foto: Hermes
Hermès skokové sedlo Faubourg, 2023
„Dalo by se říci, že sport byl mým prvním učitelem designu,“ uvádí Konstantin Grcic. „Když jsem byl malý, byl jsem posedlý tím, že jsem si prohlížel sportovní vybavení a celé dny, týdny, měsíce a roky jsem studoval katalogy. Myslím, že to opravdu mělo vliv na to, že jsem se stal designérem. Mám pocit, že jsem se toho z tohoto vybavení, které je vždy v čele technologického vývoje, mnoho naučil.“ Grcic během své dosavadní kariéry do oblasti sportovního designu ale překvapivě přispíval spíš výjimečně – navrhl vizuální identitu pro jachtu britského námořníka Alexe Thomsona pro závod Vendée Globe 2016/2017 a pracoval na projektech se značkou Adidas, které se však nikdy nerealizovaly. Jak přiznává, jde o velmi specializovaný svět: „Asi bych musel být specialistou na navrhování běžeckých bot, helem nebo sportovních brýlí, abych byl tím správným autorem.“
Výstava se nesoustředí pouze na vývoj vybavení. Role designu v kontextu sportu totiž sahá mnohem dál a netýká se jen toho, jaký tvar a vzhled má konkrétní běžecká bota nebo raketa a jaký dojem vyvolává. Hry – fyzické i digitální – jsou navrženy podle pravidel a regulí. Hmotnost míče a odezva klávesnice zase tak, aby určovaly rychlost samotné hry. Sportovci stavějí a tvarují svá těla – a sportovní technologie jsou navrženy tak, aby zlepšily a optimalizovaly jejich schopnosti a nahradily nedostatky. V designu jde i o divácký zážitek: jeho intenzita a klady a zápory závisejí na stadionu, na tom, jak jsou na něm umístěny kamery nebo jakým způsobem sport prostředkují streamovací platformy.
Foto: Marek Iwicki
Konstantin Grcic
Grcicovým cílem bylo zdůraznit inkluzivitu sportu a podtrhnout změny, které ovlivňují toto odvětví, od použití umělé inteligence po mobilní aplikace. Učinil tak v otevřené scénografii s černobílou typografií od Bureau Borsche. Historické i moderní exponáty odrážejí jak ergonomické, tak futuristické vize. Od kopie sochy Diskobola od Myróna přes bicykl Hirondelle Superbe (1889) a Manufrance až po motocykl MDR-1 (1986) od Luigiho Colaniho a Fritze Egliho, který o století později spojuje jezdce se strojem – to vše jsou příklady inovativního designu. Grcic se však vyhnul pedagogickému nebo encyklopedickému přístupu a dal přednost tomu, aby exponáty promlouvaly samy za sebe. A paralely nachází i mezi těmi zdánlivě nesourodými.