NovinkyKonec jedné éry. Nejlepší momenty z přehlídek Victoria's Secret
Natálie Debnárová26. 11. 2019
Show Victoria's Secret se letos poprvé od roku 1995 neuskuteční. V minulých letech byly přehlídky kritizovány zejména za jednotvárnost modelek a sexismus, ovšem jako důvody firma uvedla nízkou sledovanost i prodeje. Ať už jste catwalk Andílků sledovali pravidelně, či nikoliv, slávu, okázalost, ale také nespočet hodin práce jim rozhodně nelze upřít. Pojďme si připomenout ty nejpamátnější momenty.
Foto: Tristan Fewings/Getty Images for Swarovski
Behati Prinsloo, Victoria’s Secret Fashion Show, 2014
Foto: Axelle/Bauer-Griffin/FilmMagic
Cindy Bruna, Gigi Hadid, Kendall Jenner a Alexina Graham, Victoria's Secret Fashion Show, 2018
Z komorní módní přehlídky spodního prádla v newyorském hotelu Plaza v roce 1995 se během let stal fenomén s milionovými rozpočty a nároky, který dodnes nemá obdoby. Letošní rok se však show neuskuteční. Proč?
Prádlo pro ženy stvořené muži
Přehlídky Victoria's Secret se za léta své existence vryly do paměti hned několika fakty. V roce 1996 vynesla Claudia Schiffer The Million Dollar Miracle Bra, kterou překonala až Gisele Bündchen v roce 2014 podprsenkou za patnáct milionů dolarů. I nároky na kostýmy byly megalomanské. Například právě na legendární křídla, jež se stala postupně symbolem show. Ta nejtěžší, která měla na sobě Alessandra Ambrosio v roce 2011, vážila téměř 28 kilogramů. Nejdelší, z ptačích per, měla na sobě v roce 2016 Joan Smalls. Podle interních zdrojů některá křídla zabrala až 400 hodin práce. A o použitém materiálu a jeho ceně nemluvě.
Foto: Jon Kopaloff/FilmMagic
Karolína Kurková, Victoria's Secret Fashion Show, 2007
I taková událost obrovských rozměrů za ta léta někdy samozřejmě nedopadla stoprocentně, v roce 2005 například Tyra Banks během přehlídky při tanci na song od Snoop Dogga ztratila diamantový náramek údajně nevyčíslitelné hodnoty. Ten už se v publiku nikdy nenašel.
Karolína Kurková naopak krizovou situaci zachránila, když jí garderobiéři neupevnili botu, ve které vyšla na runway. I když o ni během chůze přišla, dokázala přehlídku dojít s grácií. Nenadálou situaci v roce 2014 umně ovládla zpěvačka Ariana Grande, která dokázala rychle uhnout během otočky modelky s obřími plyšovými křídly. #bangabangintomyface, napsala poté na svém Twitteru.
Od exkluzivity k inkluzivitě?
Jistě, Victoria's Secret byla jakousi pomyslnou stálicí na módní scéně. Co jste od show jako divák očekával, to jste obdržel. Ovšem nic navíc. Přehlídkám chyběl v posledních letech jakýkoliv přesah, důraz se kladl především na opulenci, hravost, která v pozdějších letech hraničila s kýčem, koketérií a jakousi nesourodostí předváděných modelů.
Foto: Peter Kramer/Getty Images
Naomi Campbell, Victoria's Secret Fashion Show, 2005
Co se týče jednotlivých modelek, o nesourodosti však nemohla být řeč a s takovou kritikou se také společnost L Brands vlastnící Victoria's Secret potýkala nejčastěji.
A také bylo proč. Modelky musely spadat do určitého velikostního měřítka, i jejich barva pleti byla veřejností neustále kritizována. Až v posledních letech byl vidět jistý pokrok ve výběru a rasová rozmanitost. Ale asi to měla být labutí píseň na rozloučenou, protože do té doby se k inkluzivitě muži v pozadí značky nehodlali příliš vyjadřovat. Jak uvedl v roce 2014 tehdejší marketingový ředitel Ed Rezek, transgender Andílky na Victoria's Secret přehlídce nespatříte, protože „show musí být fantazie“ (i když v jedné z kampaní poté byla nafocena transsexuální modelka Valentina Sampaio). A podle jeho slov nebyl ani o „plus size“ zájem.
Skandálů, které značku pomalu topily, měla Victoria's Secret nespočet. Mezi ty nejvýraznější patřila kampaň z roku 2014 The Perfect Body nafocená na ultraštíhlých modelkách, které vypadaly všelijak, jen ne zdravě a perfektně. Značka taktéž čelila častému obviňování z nešťastné kulturní apropriace (za zmínku stojí kauza Sexy Little Geisha, kterou doporučujeme hledat na Googlu). Show nabírala obrátky mýdlové opery, která však ženské publikum neměla. Sledovanost z původních deseti milionů diváků spadla na pět a loňský rok na smutných tři a půl milionu.
Zákaznice přestaly v obchodech sahat po push-up podprsenkách v neonových barvách a postupně začaly volit prádlo laskavé k jejich tělu. Přehlídku určenou pro ženy sledovalo v posledních letech zejména mužské publikum, tržby začaly klesat natolik, že jen za loňský rok byly uzavřeny desítky obchodů. Oficiálně firma ohlásila změny v marketingu. Ovšem v současné době je velmi těžké obstát ve stoupající konkurenci prádla, které chce oslavovat ženy takové, jaké jsou (kromě
Rihanny je to i brand spodního prádla
Kim Kardashian). Nabízí se tedy otázka, zda nebude lepší vrátit se z nebeských výšin na zem a křídla vyměnit za boty, které se sice nebudou megalomansky třpytit, ale zato v nich bude pekelně dobře. To už si musí skomírající legenda Victoria's Secret odpovědět sama.