Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Umění

Křehká krása českého skla

Michaela Dombrovská4. 4. 2019
České sklo je už několik desetiletí světový pojem. Esteticky současné, koncepčně nápadité, technologicky objevné. Přesvědčit se o tom můžete v Uměleckoprůmyslovém museu na výstavě Plejády skla, kde až do poloviny května uvidíte i exponáty XIII. Mezinárodního sklářského sympozia Nový Bor. 
V roce 1948 na Vysoké škole uměleckoprůmyslové profesor Josef Kaplický založil ateliér malby na skle, čeští skláři přesto doma příliš pozornosti nevzbudili. Za hranicemi nicméně prorazili téměř okamžitě a autorské tvorbě se začali věnovat mezi prvními na světě. Milánské Trienále v roce 1957 a EXPO v roce 1958 v Bruselu jim zajistilo proslulost. 
Ředitel sklářského muzea v americkém Corningu v roce 1959 všeobecné ohromení vystihl slovy: „Když neočekávané bedny zpoza nepřátelské železné opony přišly… Bylo to, jako bychom dostali zboží z jiné planety.“ Výstava, která byla součástí EXPO v japonské Ósace v roce 1970, se stala s ohledem na události roku 1968 nadlouho poslední. Tradici se podařilo obnovit až v roce 1992 ve španělské Seville. 
Miloslav Klinger: Volavka, 1965, ručně na huti tvarované sklo
Foto: UPM/Gabriel Urbánek
Miloslav Klinger: Volavka, 1965, ručně na huti tvarované sklo
Jan Adam: Hlavy, 1978, do formy foukané, emaily malované sklo
Foto: UPM
Jan Adam: Hlavy, 1978, do formy foukané, emaily malované sklo
Miluše Roubíčková: Pocta Botticellimu, 1973, foukané, ručně na huti tvarované sklo
Foto: UPM/Gabriel Urbánek
Miluše Roubíčková: Pocta Botticellimu, 1973, foukané, ručně na huti tvarované sklo
Expozici sestavil Milan Hlaveš a dokončila kurátorka Sylva Petrová podle návrhu architekta Jiřího Novotného, který se inspiroval tvarem křišťálu a nechává návštěvníka procházet pomyslným městem sestávajícím z osmi pyramid. Vystaveno je více než 120 děl, ty nejstarší se datují od 40. let minulého století. V dohledné době muzeum plánuje rozšíření expozice o rozměrnější díla a plastiky. 
Pavel Homolka: Babylonská věž, 1988, na huti lité sklo, pěnový beton
Foto: UPM
Pavel Homolka: Babylonská věž, 1988, na huti lité sklo, pěnový beton
Václav Cigler: Prostorová studie, 1981, broušené optické sklo, tabulové sklo (opaxit), pokoveno, lepeno
Foto: UPM
Václav Cigler: Prostorová studie, 1981, broušené optické sklo, tabulové sklo (opaxit), pokoveno, lepeno
Kryštof Trubáček: Bez názvu, 1989, ve formě tavené, broušené sklo
Foto: UPM
Kryštof Trubáček: Bez názvu, 1989, ve formě tavené, broušené sklo
Výstavu dočasně doplňuje výběr z exponátů XIII. Mezinárodního sklářského sympozia, které se loni v říjnu tradičně konalo v Novém Boru. Nabízí se tak výjimečná možnost srovnat špičková díla prověřená časem s těmi, která jsou výsledkem tvůrčího setkání umělců a studentů.
Plejády skla 1946 - 2019, Uměleckoprůmyslové museum, do 4. dubna do 31. prosince 2019
Sklo nás spojuje! XIII. sklářské sympozium Nový Bor, Uměleckoprůmyslové museum, od 22. března do 19. května 2019
Vladimír Klein, XIII. Mezinárodní sklářské sympozium
Foto: UPM
Vladimír Klein, XIII. Mezinárodní sklářské sympozium