UměníKřehká krása českého skla
Michaela Dombrovská4. 4. 2019
České sklo je už několik desetiletí světový pojem. Esteticky současné, koncepčně nápadité, technologicky objevné. Přesvědčit se o tom můžete v Uměleckoprůmyslovém museu na výstavě Plejády skla, kde až do poloviny května uvidíte i exponáty XIII. Mezinárodního sklářského sympozia Nový Bor.
V roce 1948 na Vysoké škole uměleckoprůmyslové profesor Josef Kaplický založil ateliér malby na skle, čeští skláři přesto doma příliš pozornosti nevzbudili. Za hranicemi nicméně prorazili téměř okamžitě a autorské tvorbě se začali věnovat mezi prvními na světě. Milánské Trienále v roce 1957 a EXPO v roce 1958 v Bruselu jim zajistilo proslulost.
Ředitel sklářského muzea v americkém Corningu v roce 1959 všeobecné ohromení vystihl slovy: „Když neočekávané bedny zpoza nepřátelské železné opony přišly… Bylo to, jako bychom dostali zboží z jiné planety.“ Výstava, která byla součástí EXPO v japonské Ósace v roce 1970, se stala s ohledem na události roku 1968 nadlouho poslední. Tradici se podařilo obnovit až v roce 1992 ve španělské Seville.
Foto: UPM/Gabriel Urbánek
Miloslav Klinger: Volavka, 1965, ručně na huti tvarované sklo
Foto: UPM
Jan Adam: Hlavy, 1978, do formy foukané, emaily malované sklo
Foto: UPM/Gabriel Urbánek
Miluše Roubíčková: Pocta Botticellimu, 1973, foukané, ručně na huti tvarované sklo
Expozici sestavil Milan Hlaveš a dokončila kurátorka Sylva Petrová podle návrhu architekta Jiřího Novotného, který se inspiroval tvarem křišťálu a nechává návštěvníka procházet pomyslným městem sestávajícím z osmi pyramid. Vystaveno je více než 120 děl, ty nejstarší se datují od 40. let minulého století. V dohledné době muzeum plánuje rozšíření expozice o rozměrnější díla a plastiky.
Foto: UPM
Pavel Homolka: Babylonská věž, 1988, na huti lité sklo, pěnový beton
Foto: UPM
Václav Cigler: Prostorová studie, 1981, broušené optické sklo, tabulové sklo (opaxit), pokoveno, lepeno
Foto: UPM
Kryštof Trubáček: Bez názvu, 1989, ve formě tavené, broušené sklo
Výstavu dočasně doplňuje výběr z exponátů XIII. Mezinárodního sklářského sympozia, které se loni v říjnu tradičně konalo v Novém Boru. Nabízí se tak výjimečná možnost srovnat špičková díla prověřená časem s těmi, která jsou výsledkem tvůrčího setkání umělců a studentů.
Foto: UPM
Vladimír Klein, XIII. Mezinárodní sklářské sympozium