SustainabilityUdržitelnost jako byznys plán. Zakladatelky Sayu o šetrnosti a technologiích
Kateřina Špičáková22. 4. 2024
Pohodlí, praktičnost, udržitelnost. To jsou hlavní přednosti menstruačních kalhotek, jejichž popularita roste. Mezi českými značkami patří k nejoblíbenějším Sayu, již společně založily Jana Mohlová a Magdaléna Mohl. Čtěte, jakých zásad se drží, aby dosáhly šetrnosti vůči životnímu prostředí.
Foto: Veronika Piwowarská
Magdaléna Mohl a Jana Mohlová
Jednou z předností menstruačních kalhotek je udržitelnost a větší šetrnost k přírodě ve srovnání s tampony a vložkami. Myslíte si, že menstruační kalhotky někdy zcela nahradí neekologické menstruační pomůcky?
Tak jako v minulém století jednorázové vložky a tampony způsobily revoluci, myslíme, že menstruační kalhotky s menstruačním kalíškem jsou nyní stejně tak revolučními vynálezy, takže původní jednorázové produkty převálcují. Jednorázové pomůcky z trhu nezmizí úplně, určitě na něm zůstanou, ale dovedeme si představit, že časem bude podíl těchto jednorázových pomůcek klesat. Pro mnohé je to zpočátku zvláštní představa, ale velké procento žen nám po vyzkoušení kalhotek Sayu říká, že do toho měly jít dřív. Tato změna souvisí také s tím, že se postupně mění i přístup žen k menstruaci jako takové. Zlepšit negativní vnímání menstruace je totiž naší vizí, snažíme se periodu oslavovat. Proto vyrábíme kalhotky, které nositelkám během menstruace poskytují pohodlí, absolutní spolehlivost a navíc vypadají elegantně. Vytváříme prádlo, ve kterém se ženy cítí ve své kůži, a zároveň nepoleví ze svých nároků na krásu, a to ani během menstruace. Ať už jsou romantické duše, zaryté minimalistky, nebo svůdné femme fatale, v Sayu si to své rozhodně najdou.
Jak konkrétně dosahujete udržitelnosti v Sayu?
V první řadě máme českou výrobu a lokální dodavatele materiálů. Výhod je bezpočet: snadná domluva, kratší dodací lhůty, snížení zátěže pro životní prostředí kvůli dovozu z velké dálky. Také vybíráme opravdu kvalitní materiály s certifikátem Oekotex®, který zaručuje zdravotní nezávadnost. Šijeme v té nejvyšší kvalitě, aby naše kalhotky co nejdéle vydržely, protože jen tak mohou být opravdu udržitelné. Do kalhotek nepřidáváme žádné biocidy, jako je třeba nanostříbro. Ty se totiž při praní vymývají, dostávají se do odpadních vod a odtud některé i do spodních vod, což je pro nás opravdu nepřijatelné. Také se snažíme v co největší míře vyhnout obalovým materiálům. Vše, co k nám do Sayu dorazí jako obalový materiál, znovu použijeme, proto se snažíme významně snižovat objem vyprodukovaného obalového materiálu: Kalhotky balíme do papírových recyklovaných sáčků, které se dají následně využít na další účely.
Jaké jsou vaše firemní zásady udržitelnosti, co si hlídáte například při výběru dodavatelů nebo při spolupráci s nimi?
Výroba v České republice, případně v okolních státech, je pro nás jednou ze stěžejních brandových hodnot. Současně tak můžeme zajistit lepší kvalitu provedení a použitých materiálů, a také víme, že pracovní podmínky šiček v Česku budou etické. Uvědomělé zákaznice mají o tento přístup zájem a jsou ochotny za něj zaplatit vyšší cenu. Naše kalhotky také mají funkční vložku z merino vlny, která je nejen příjemná na dotek, ale také přirozeně antibakteriální a prodyšná. My navíc vybíráme jedině takovou, která pochází z etických mulesing-free chovů, ve kterých je s ovcemi zacházeno humánně.
Při tvorbě kalhotek Sayu jste se rozhodly vyvinout vlastní funkční technologii spolu s odborníkem na nanotechnologie z Technické univerzity v Liberci. Proč jste si zvolily právě tuto cestu a nevyužily již existujících možností?
JM: Když jsme firmu zakládaly, žádný z tehdy existujících, na trhu dostupných produktů mě neuspokojil – mimochodem, stále takový produkt není. Majda tehdy studovala na textilní fakultě právě v Liberci, a protože jsme pro naše kalhotky chtěly jen to nejlepší, nechaly jsme si technologii vyvinout a testovat na katedře hodnocení textilií. Věděly jsme, co chceme, a podle těchto požadavků pak vznikla membrána SAYUtech a užitný vzor našich kalhotek. Membrána je jemná a splývavá, navíc vysoce propustná, takže v kalhotkách není cítit. Díky tomu by jejich nositelka ani nepoznala rozdíl, pokud by v nich membrána nebyla. Samozřejmě až na to, že jako menstruační pomůcka by pak byly nefunkční.
Jak spolupráce s Technickou univerzitou v Liberci probíhala?
Oslovily jsme tehdy několik vedoucích pracovníků a probraly jsme naše vize a cíle. Přijetí bylo vřelé a otevřené, ačkoli některé jsme naším nápadem překvapily, až zarazily – bylo poznat, že pro ně tehdy naše představa byla nová a nezvyklá. Spolupráce se ale hezky rozjela, prodávat jsme začaly za rok.
Nyní už dokonce vyrábíte kalhotky nové generace. V čem se nejvíce liší od původní verze?
Nová technologie savé vrstvy SAYUpro vede tekutinu ve vložce v podélném směru. Tím se savost ve funkční vložce zvyšuje při zachování stejné tloušťky. Už původní verze kalhotek ale byla skvělá, od počátku totiž máme vysoce prodyšnou membránu, což je u menstruačních kalhotek spíše výjimkou. Proto se v našich kalhotkách nositelky nepaří, naopak se díky termoregulačním vlastnostem i během menstruace cítí komfortně.
Pracujete na dalších inovacích?
Vylepšovat se dá všechno a my chceme zůstat na technologické špičce tohoto segmentu. Díky spolupráci s univerzitou pracujeme na inovacích neustále, což je v současné době důležité z různých důvodů. Konkurence přibývá, produkt nemůže zůstat stejný, je třeba ho posouvat. V roce 2018 jsme všem musely vysvětlovat, co vůbec menstruační kalhotky jsou, neprodávaly se u nás prakticky žádné. Nyní jsou jich jen na českém trhu desítky, koupíte je dokonce v každém druhém větším fast fashion řetězci.
Zohledňujete při dalším vývoji produktů i odezvu zákazníků?
Ano, produkt tvoříme pro ženy, proto respektujeme jejich názory a přání. Před nějakou dobou zákaznice projevily zájem o prodloužení funkční vložky v přední části, a tak jsme upravily střih kalhotek právě tak a postupně toto vylepšení zapracovali do všech našich modelů. Zákaznice si píší také o barvy, střihy, o funkční detaily a my jsme za to rády. Moc nás těší, že právě naše kalhotky ženy zpravidla hodnotí jako nejlepší a nejkrásnější na trhu, to je pro nás ta největší odměna a motivace.
Jano, Magdalénu jste poznala ještě jako přítelkyni svého syna a skrze její zájem o módu jste se rozhodla založit Sayu spolu s ní. Jak v rámci byznysu udržujete hranice osobních a pracovních vztahů?
JM: Mám dojem, že nás práce s Majdou neuvěřitelně stmelila, vnímám ji jako svou dceru. Sayu je moje srdcovka, a tak je pro mě práce potěšením a naplňuje mě. Osobní život mi plynule přechází do toho pracovního a naopak. Majda je v tomto ohledu dál, umí tyto dva světy oddělit, takže jsem opravdu šťastná, že ji mám v byznyse vedle sebe. Máme podobný vkus a nároky. Obě jsme orientované na minimalismus, kvalitu, čistý design. Každá máme svoji náplň práce, jen některé z nich se překrývají. Já mám roli řídicí, koordinační, personální, vedu jednání s klienty, dodavateli a veřejností. Moc mě baví komunikace se zákazníky, ale také navrhování nových modelů, to děláme s Majdou společně. Společně také vybíráme vhodné materiály a dodavatele. Majda pak koordinuje veškeré marketingové činnosti, stará se o naše sociální sítě, chod webu a newsletter. Zároveň koordinuje technologické zpracování nových modelů s technoložkou.
Magdaléno, před měla před založením Sayu jste měla návrhářské ambice. Máte v plánu nějaké další projekty?
MM: Ano, jsem duší kreativec a tvoření mě dlouhodobě naplňuje. Díky Sayu jsem objevila a rozvinula svou vášeň právě pro spodní prádlo, kterému bych se ráda věnovala také do budoucna. Spodní prádlo je taková lahůdka oděvního průmyslu, na kterou potřebujete mnoho typů šicích strojů té nejvyšší kvality, zároveň se neobejdete bez velmi zručných a zkušených šiček. Je to delikátní obor, kde každý detail hraje roli a jen malá změna ve střihu nebo v nevhodně zvoleném typu švu může dojem z výrobku zkazit. Právě v propojení kvalitního designu, střihu, zpracování a materiálu vidím klíč k udržitelnému produktu, který nositeli poskytne maximum své životnosti. Mít dobře padnoucí a hezké prádlo je radost.
Jana Mohlová a Magdaléna Mohl jsou zakladatelkami liberecké firmy Sayu, která se zaměřuje na výrobu menstruačních kalhotek. Jana je bývalá zdravotní sestra, již k založení Sayu přiměl nedostatečný výběr v rámci daného segmentu na tuzemském trhu. Magdaléna vystudovala textilní fakultu na Technické univerzitě v Liberci a v Sayu má mimo jiné na starosti vývoj střihů a prototypů.