NovinkyDoba pandemická – kde hledat informace a kam se obrátit
Mária Hanúsková20. 3. 2020
Potřebujete poradit, ujasnit si informace nebo pomoct s úzkostí v nynější pandemické situaci? Možností, na koho a kam se obrátit, je hned několik.
I když Ministerstvo zdravotnictví spustilo bezplatnou celostátní informační linku (1212), na které jsou poskytovány informace o koronaviru, většinu odpovědí najdete online. Vytíženým operátorům tak ušetříte čas a energii.
Pro informace stačí jediný klik
V souvislosti s COVID-19 spustilo
Ministerstvo zdravotnictví od 12. března nové stránky s aktuálními statistikami a informacemi o opatřeních. Ve spolupráci s IBM na webových stránkách vznikl chatbot, virtuální sestra Anežka, která funguje nepřetržitě. Jde o počítačový program pomáhající zodpovědět otázky ohledně koronaviru, případně vás spojí s operátorem. Články, odkazy, data a kontakty poskytuje i stránka
O koronaviru včetně linek pro seniory. Slovenská republika má důležité odpovědi také na stránkách
Ministerstva zdravotnictví. Jak postupovat v případě podezření na COVID-19, jak se chránit a doporučení pro domácí karanténu poskytuje stránka
Úradu vlády.
Důležité kontakty
Psychologická pomoc v době pandemie
Mnoho psychologů pracuje také přes Skype, Messenger, WhatsApp nebo Viber. Stačí si vyhledat konkrétní centrum nebo stránky psychologa a domluvit si online konzultaci (například
tarap.io). Krizové situace jako panickou úzkost umí řešit linky důvěry, ve kterých prošli pracovníci kurzem krizové intervence. Jejich seznam je k dispozici na stránkách
České asociace pracovníků linek důvěry.
V těžkých časech poskytují pomoc také
studenti psychologie FF Univerzity Palackého v Olomouci, kteří dokončili výcvik krizové intervence. Připravili krizovou psychologickou poradnu nejen pro ostatní studenty, ale pro každého, kdo prožívá těžkosti v souvislosti s pandemií. Lze je zastihnout na e-mailu a na Skypu.
Aplikace, které zachraňují život
Moderní časy si žádají moderní přístup. Více než kdy jindy je momentálně vhodné stáhnout si aplikace nejen pro pobavení, ale i pro zdraví a ochranu. Své opodstatnění má aplikace
První psychická pomoc, která obsahuje základní vodítka pro poskytování první psychologické pomoci; vysvětluje, jak reagujeme v různém věku na stres, a nabízí kroky první pomoci v různých situacích. Další vhodnou aplikací je
Záchranka, v případě život ohrožující situace stačí jednoduše odeslat svoji polohu, nebo si jen přečíst notifikace a zprávy o varováních. Na Slovensku je populární aplikace
Zostaň zdravý, jež vytváří ochrannou síť; informuje, pokud se ocitnete v blízkosti registrované infekce (do 50 metrů), nebo jestli se ve vaší blízkosti pohybovala osoba, jejíž výsledky vyšly na COVID-19 pozitivně.
Snížit strach a úzkost z nynější situace lze různými způsoby. Důležité je zachovat si pravidelný denní režim, informovat se, v případě potřeby vyhledat pomoc a neztrácet kontakt, byť i virtuální, se svými blízkými.