Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Novinky

Doba pandemická – kde hledat informace a kam se obrátit

Mária Hanúsková20. 3. 2020
Potřebujete poradit, ujasnit si informace nebo pomoct s úzkostí v nynější pandemické situaci? Možností, na koho a kam se obrátit, je hned několik.
I když Ministerstvo zdravotnictví spustilo bezplatnou celostátní informační linku (1212), na které jsou poskytovány informace o koronaviru, většinu odpovědí najdete online. Vytíženým operátorům tak ušetříte čas a energii.
Autor: Jamie Stoker
Foto: Jamie Stoker

Pro informace stačí jediný klik

V souvislosti s COVID-19 spustilo Ministerstvo zdravotnictví od 12. března nové stránky s aktuálními statistikami a informacemi o opatřeních. Ve spolupráci s IBM na webových stránkách vznikl chatbot, virtuální sestra Anežka, která funguje nepřetržitě. Jde o počítačový program pomáhající zodpovědět otázky ohledně koronaviru, případně vás spojí s operátorem. Články, odkazy, data a kontakty poskytuje i stránka O koronaviru včetně linek pro seniory. Slovenská republika má důležité odpovědi také na stránkách Ministerstva zdravotnictví. Jak postupovat v případě podezření na COVID-19, jak se chránit a doporučení pro domácí karanténu poskytuje stránka Úradu vlády.

Důležité kontakty

Aktuální situaci sleduje Státní zdravotní ústav, který zřídil nonstop informační linky (724 810 106, 725 191 367). Kontakt na všechny krajské hygienické stanice jsou k dispozici na stránkách Ministerstva zdravotnictví, Slováci jej najdou na stránkách Úradu vlády nebo Úradu verejného zdravotníctva včetně kontaktu na informační linky Národného centra zdravotníckych informácií. Stránka Ministerstva zdravotnictví Slovenské republiky také informuje o posílení call center.

Psychologická pomoc v době pandemie

Mnoho psychologů pracuje také přes Skype, Messenger, WhatsApp nebo Viber. Stačí si vyhledat konkrétní centrum nebo stránky psychologa a domluvit si online konzultaci (například tarap.io). Krizové situace jako panickou úzkost umí řešit linky důvěry, ve kterých prošli pracovníci kurzem krizové intervence. Jejich seznam je k dispozici na stránkách České asociace pracovníků linek důvěry.
V těžkých časech poskytují pomoc také studenti psychologie FF Univerzity Palackého v Olomouci, kteří dokončili výcvik krizové intervence. Připravili krizovou psychologickou poradnu nejen pro ostatní studenty, ale pro každého, kdo prožívá těžkosti v souvislosti s pandemií. Lze je zastihnout na e-mailu a na Skypu.

Aplikace, které zachraňují život

Moderní časy si žádají moderní přístup. Více než kdy jindy je momentálně vhodné stáhnout si aplikace nejen pro pobavení, ale i pro zdraví a ochranu. Své opodstatnění má aplikace První psychická pomoc, která obsahuje základní vodítka pro poskytování první psychologické pomoci; vysvětluje, jak reagujeme v různém věku na stres, a nabízí kroky první pomoci v různých situacích. Další vhodnou aplikací je Záchranka, v případě život ohrožující situace stačí jednoduše odeslat svoji polohu, nebo si jen přečíst notifikace a zprávy o varováních. Na Slovensku je populární aplikace Zostaň zdravý, jež vytváří ochrannou síť; informuje, pokud se ocitnete v blízkosti registrované infekce (do 50 metrů), nebo jestli se ve vaší blízkosti pohybovala osoba, jejíž výsledky vyšly na COVID-19 pozitivně.
Snížit strach a úzkost z nynější situace lze různými způsoby. Důležité je zachovat si pravidelný denní režim, informovat se, v případě potřeby vyhledat pomoc a neztrácet kontakt, byť i virtuální, se svými blízkými.