Vogue LeadersBarbora Bühnová: Nikdy není pozdě začít díky IT spolutvořit svět
Vogue Leaders19. 11. 2021
Svět digitálních technologií a inovací jde rychle kupředu a rozevírá nůžky mezi těmi, kteří mu rozumí, a těmi, kterým se zdá, že už s ním nemají šanci držet krok. Přitom IT je jen nástroj. Nikdy není pozdě se ho naučit ovládat a objevit, kde může být prospěšný právě vám.
Digitální technologie jsou skvělý sluha, ale špatný pán. Jsou tu proto, aby za nás udělaly práci, která nás jinak zdržuje od toho, co je pro nás v životě nejdůležitější. Dávají nám čas, který bychom jinak strávili ve frontě v bance nebo na nádraží. Dávají nám větší svobodu. Pokud ovládáme my je a ne ony nás.
Pro mě je IT zejména příležitost spolutvořit svět, ve kterém chci žít.
Když jsem se v 18 letech rozhodovala, jakou vysokou školu zvolit, bylo IT překvapením nejen pro mé okolí, ale i pro mě samotnou. Svět IT mě fascinoval, ale nevěřila jsem, že mám šanci školu dostudovat. Neměla jsem žádné základy a byla jsem přesvědčená, že je pozdě to dohnat. Nikdy ale není pozdě. Právě to, že je IT svět složitý a jde rychle dopředu, je pro začátečníka největší výhodou. Jednak proto, že nikdo není odborník na všechno a je snazší dovolit si rozumět jen malé části, druhak proto, že se stále objevují nové přístupy, které se začínáte učit ve stejnou dobu jako dlouholetí odborníci, a tím se s nimi dostáváte na stejnou startovní čáru.
Negramotní 21. století nebudou ti, kteří neumí číst a psát, ale ti, kteří se neumí učit, odučit a znovu se naučit. — Alvin Toffler
Trénovat si schopnost učit se nové znalosti a dovednosti je dnes jednou z nejdůležitějších kompetencí. Přitom znalost nebo dovednost, kterou tím získáváme, je vedlejším produktem. Tím klíčovým je kultivace naší schopnosti se učit. Trénovat ji můžeme jakkoliv, na učení se hry na nový hudební nástroj, osvojení nového cizího jazyka, nebo právě nějaké IT kompetence. A právě to poslední nám otevírá spoustu možností, které si často ani neuvědomujeme.
Pro mě je IT zejména příležitost spolutvořit svět, ve kterém chci žít. A stejné je to u mnoha mých studentů na Fakultě informatiky Masarykovy univerzity. Pro řadu žen vzdělávajících se s námi v Czechitas je to navíc cesta k větší svobodě v pracovním životě a na trhu práce, protože IT odborníků je stále velký nedostatek a firmy si svých velmi váží. Pro řadu maminek, které se s Czechitas vzdělávají, je to i cesta přiblížit se světu, ve kterém budou vyrůstat jejich děti. Možnost být jim i v tomto světě oporou a moct jim poradit v jejich vlastním vzdělávání. A pro mnoho Czechitas účastnic je to svým způsobem rovněž překonání vlastní představy o tom, kde jsou limity jejich schopností a dovedností. Možná pro ně bude příště snazší poradit si s chybovou hláškou na počítači a prožít si ten osvobozující pocit, že to zvládly samy.
Dnešní 21. století je navržené k tomu, abychom s ním experimentovali, abychom si s ním hráli. Je navržené pro děti, které se do něj narodí a sáhnou po telefonu nebo tabletu rodičů dřív, než nastoupí do školky. Když budete mít obavu, že něco můžete rozbít, když se budete IT problém snažit vyřešit sami, zkuste si na to vzpomenout. Digitální 21. století nemá manuál, protože věří, že ho jen tak nerozbijeme, když zkusíme najít cestu k řešení sami, pokus-omyl.
Když jsem vyrůstala, bylo označení za perfekcionistu komplimentem. Na vysoké škole jsem pochopila, že perfekcionismus je ale ten nejhorší učitel, protože vás nepustí zkusit nic, kde nemáte jistotu, že uspějete. Lepší je vyměnit ho za odvahu zkoušet nové věci, zejména ty s nejistým výsledkem. Pěkně po malých krůčcích si tuto odvahu trénovat a kultivovat každý den. Protože nakonec to, co se naučíte, je jen vedlejší produkt. To klíčové je, jak vám tato nová schopnost pomůže postavit se k tomu, kam se náš svět promění v dalších desetiletích. A ať to bude jakýmkoli směrem, digitální technologie toho budou jistě součástí.
Barbora Bühnová působí jako docentka a proděkanka na Fakultě informatiky Masarykovy univerzity a současně ve vedení neziskové organizace Czechitas, kde dohlíží na vzdělávací obsah IT kurzů. Povzbuzení dívek k zájmu o IT se věnuje i na evropské úrovni v rámci vedení projektu EUGAIN, který sdružuje 38 evropských zemí.