Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Vogue Leaders

Seasons change, but people don't: 9 tipů, jak vytěžit sezonní content na maximum

Kateřina Špičáková7. 4. 2025
Ať je teplo, nebo zima, váš Instagram může na maximum fungovat celoročně  –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ díky zvládnutému sezonnímu i svátečnímu obsahu. Přinášíme tipy a nápady, jak na to.
Autor: Getty Images
Foto: Getty Images

Plánujte minimálně na rok dopředu

Zní to jako základní poučka, kterou možná už dávno dodržujete. Jinými slovy: jestliže to se sociálními sítěmi myslíte vážně, musíte mít dlouhodobý plán obsahu, a to ideálně na rok dopředu. Samozřejmě není potřeba mít komplet připravené konkrétní příspěvky, ale stejně jako si stanovujete cíle v samotném podnikání, i v případě, že něco prodáváte přes Instagram – produkty, umění, služby nebo s nadsázkou sebe samotné – musíte vědět, co vás v jednotlivých měsících čeká. V rámci sezonního contentu je pak ideální předem si ujasnit, na co přesně se chcete zaměřovat a jakým způsobem budete svůj sezonní obsah zpracovávat.

Myslete na sezony, svátky i speciální dny

Pak přichází na řadu otázka, zda se budete věnovat jen ročním obdobím a hlavním svátkům, jako jsou Vánoce či Velikonoce, nebo jestli vás zajímají i jiné významné dny – třeba Mezinárodní den žen a dívek ve vědě, Den boje za svobodu a demokracii nebo třeba Mezinárodní den tuleňů. Výběr samozřejmě záleží na tématech, kterým se věnujete; na oblasti, v níž podnikáte, nebo na vaší celkové image. V každém případě je ideální vytvořit si velkou nástěnku nebo vzít arch papíru, rozdělit si jej do jednotlivých měsíců a ke každému si poznamenat, které sváteční a jiné dny jsou pro vás zajímavé. Teď v dubnu to kromě Velikonoc může být například Den Země nebo celkový přechod ze zimy do jarní sezony. Zabýváte se módou? Ukažte outfit, jaký byste si vzali na první jarní piknik, případně vyrobte textových příspěvek s tipy, jak mít udržitelnější šatník. Prodáváte skin care? Defrosting rutina krok za krokem složená kompletně z vašich produktů bude to pravé!

Pronikněte své cílové skupině až do morku kostí

Jedna věc je, co zajímá vás, druhá, jak se na dané téma dívá vaše cílová skupina. Pokud se obsahově orientujete na maminky, asi pro ně nebudete chystat speciální sezonní content na Mezinárodní den piva. Ačkoli i to se dá uchopit: nestačí vám totiž vědět, že vás sledují matky. Musíte vědět, jaký typ matek to je. Mladé, starší? Konzervativní, moderní, emancipované? Svobodné, sezdané? Ty, které se rády dívají i na ne úplně příjemnou tvář mateřství, nebo ty, které k vám před jeho každodenní realitou chodí zavírat oči a odpočinout si? Pokud víte, že vás sledují hlavně mladí, aktivní a angažovaní lidé, reels o tom, jak celý Štědrý den dřete v kuchyni, abyste večer měli nazdobenou tabuli plnou jídla, je moc neohromí. Zato by je mohl zaujmout carousel s tipy, jak přežít vánoční návštěvu homofobního strýčka.

Netlačte na pilu – někdy stačí drobnost

Ne vždy jsou ideální cestou k úspěšnému sezonnímu contentu konkrétní, doslovné příspěvky. Někdy stačí přizpůsobit aktuálnímu období celkovou náladu svých příspěvků, aby se člověk po příchodu na váš profil okamžitě naladil na tu správnou vlnu. I v případě, že vyznáváte osobitý vizuální styl, se grid dá – nejsnadněji pomocí úpravy používané barevné palety – přizpůsobit tomu, zda je zrovna zima, nebo léto. Funguje to stejně jako v obchodě s oblečením, kde obsluha mění výlohy nebo na viditelnější místa vytahuje kousky dle aktuálního počasí.

Buďte maximálně autentičtí

V dnešní době je už většina lidí dobře seznámena s tím, co je to green nebo třeba pink washing. Pokud za celý rok nepostnete jediný politický statement, jediný komentář společenské situace nebo třeba virální kauzu, a na MDŽ se najednou proměníte v zapálenou feministickou aktivistku, protože víte, že všeobecný diskurz tomu přeje, možná vám to přiláká nové sledující, ale na ty stávající vaše gesto nemusí zapůsobit dobře – a čerstvé zase brzy odejdou, protože nedostanou to, na co jste ulovili. Nezapomínejte, že aktuálním buzzwordem sociálních sítí je autenticita. Lidé chtějí mít pocit, že jsou k nim tvůrci obsahu upřímní v tom, co jim prodávají. Stejně jako při práci s krátkodobými trendy musíte vzít něco, co zasahuje všechny (anebo většinu), ale uchopit to po svém a tak, aby to zapadlo do celkového obrázku.

Myslete na kontext

Zároveň ale mějte na paměti, že v obecném slova smyslu se s jednotlivými sezonami v průběhu roku vážou určité emoce, které je potřeba správně reflektovat. Například léto si spojujeme s dovolenými a prázdninami, voláním divočiny, dobrodružstvím a celkovou bezstarostností. Jaro a Velikonoce v sobě nesou energii, určitou něhu, opětovné probouzení se k životu po dlouhé zimě. Podzim zase voní melancholií, hořícím krbem a skořicovými šneky. O Vánocích býváme svolní k dobročinnosti a sounáležitosti: proto v contentu apelujte spíše na něco takového, než abyste povzbuzovali neřízené nákupní šílenství. I když…

Limitované nabídky lákají

Dobře vymyšlená a zacílená sezonní sleva může udělat divy. Kouzlo seasonal contentu je v tom, že má vyměřenou dobu trvanlivosti, a proto v publiku vzbuzuje pocit urgence. Nemusíte hned dávat všechny produkty za polovic, ale třeba vystřelit tematické balíčky za výhodnou cenu, jsou velmi oblíbené. Využívejte funkci odpočtu a nebojte se termínů jako „limitovaná nabídka“.

Zůstaňte konzistentní, ale i flexibilní

Máte plán, autentický přístup i nápad. Neopouštějte to všechno jenom proto, že jedna nebo dvě sezonní kampaně vám nezafungovaly tak, jak jste očekávali. Přemýšlejte v úrovni dlouhodobých konceptů a počítejte s tím, že lidé si potřebují chvíli zvykat. Nakonec z toho může vzniknout i něco opravdu originálního: třeba že si k vám vaši sledující každý rok na konci listopadu budou sami od sebe chodit pro tipy na nejlepší adventní kalendáře. Zároveň ale zůstaňte flexibilní: pokud ve statistikách vidíte, že určitý typ obsahu prostě nezabírá, neplýtvejte časem a energií. Raději to zkuste vymyslet jinak – ideálně po vzoru toho, co kdy zafungovalo.

Důkladně analyzujte

Po nějaké době, co si na IG budujete komunitu fanoušků, sledujících či zákazníků, už minimálně v základu dobře znáte je i sebe. Sezonní obsah je nicméně nárazová záležitost, a proto se obzvlášť vyplatí jej pravidelně zkoumat a reflektovat. Zaměřte se především na míru zapojení i dosah a nestyďte se využívat všechny profesionální nástroje, které Meta tvůrcům obsahu nabízí.