Umění

Barbora Půlpánová: Umění jako klíč k pochopení sebe i světa

Umění má moc obohatit náš život. To je myšlenka, kterou Barbora Půlpánová šíří skrze svůj projekt EduArt Experience. Snaží se tak lidem zprostředkovat vnímání umění a jeho důležitosti. V rozhovoru s Vogue CS sdílí, jak umění obohacuje nejen společnost, ale i životy dětí.
Foto: Tereza Dudíková
V ateliéru Lubomíra Typlta
Umění jí fascinovalo už od útlého věku, kdy navštěvovala základní uměleckou školu. Mezi všemi uměleckými disciplínami ji nejvíce oslovovilo malování. Znalosti, které nyní s nadšením sdílí v rámci projektu EduArt Experience, získala studiem prestižního art business programu v londýnském aukčním domě Christie's. Díky tomuto vzdělání se stala skutečnou expertkou na umění a srozumitelnou a zábavnou formou dokáže zájemcům zprostředkovat svět sběratelství a investování do uměleckých děl.
„Čas od času se na mě někdo obrátil s prosbou o radu, jak si pořídit první obraz,” popisuje Půlpánová moment, kdy se zrodil nápad na EduArt Experience. „Základním principem by mělo vždy být, aby se vám vybrané dílo líbilo a rezonovalo s vámi. Zároveň je ale důležité nakupovat chytře a vybírat si díla, která si udrží hodnotu a v ideálním případě i porostou na ceně."
Sama je přesvědčena, že v našem regionu existuje nespočet talentovaných umělců, kteří bohužel postrádají platformu pro prezentaci na mezinárodní scéně. „Osobně se zasazuji o propojení středoevropského a východoevropského trhu a snažím se o to i sebemenšími kroky," zdůrazňuje. „Jedním z příkladů je EduArt Advisory Board, složený z mezinárodních poradců a kurátorů, s nimiž průběžně konzultuji možnosti zlepšení," dodává. „Mezi nejnovější členy patří Nathalie Hoyos a Rainald Schumacher. Rainald v minulosti pracoval pro Gerharda Richtera a společně s Nathalií vybudovali úchvatnou sbírku pro Deutsche Telekom. Na začátku roku jsme také v Bratislavě otevřeli program EduArt Start a chystáme se na další aktivity."

Co vás osobně nejvíce zajímá na umění?

To, že mě dokáže zastavit a přimět k zamyšlení, vyvolat emoce, vzpomínky i inspirovat mě k novým nápadům. Ukazuje nám svět jinýma očima, než jak jsme zvyklí, a v tom je právě jeho síla. 

Jaký je hlavní cíl projektu vašeho projektu?

Pomáhat odkrývat hodnotu umění ve finanční i emocionální rovině. Zprostředkováváme názory různých předních odborníků, aby si pak každý sám dokázal udělat názor na to, co se mu líbí a co mu dává smysl si pořídit. EduArt funguje jako takový kurátor kvality. 

Jaká je podle vás role umění ve společnosti?

Když se podíváte na zaniklé civilizace, co po nich zůstalo? Umění a kultura. To asi mluví za vše a mě trochu mrzí, že se umění přikládá tak marginální role, minimálně z pohledu státní správy. Zachraňují to pak soukromí sběratelé, kteří pomáhají budovat odkaz pro budoucí generace. Už jenom tím, že si koupíte obraz od současného umělce, podpoříte jeho svobodnou tvorbu, která představuje určitou výpověď o době, ve které žijeme. Stejně jako umělec vyjadřuje svůj názor, i sběratelství může být určitým symbolem revolty – podívejte se, jak je dnes populární pořídit si dílo od Andreje Dúbravského právě navzdory konzervativnímu proudu, který nastolila slovenská vláda. 

Proč je důležité vzdělávat lidi v oblasti umění?

Protože umění každého z nás obohatí o novou perspektivu a napomáhá kultivaci společnosti. Je potřeba si uvědomit, že kultura není zábava a každý z nás může přispět k něčemu většímu, co po nás zůstane. 

Jakou roli podle vás hraje umění v životě dětí?

Ať už umění děti samy vytvářejí, nebo jej na sebe nechávají působit, učí se skrze něj lépe chápat svět kolem sebe. Zkuste si to sami. Jakmile vezmete do ruky tužku nebo štětec, hned začnete více vnímat barvy okolo sebe nebo náladu místa. Když se zadíváte na obraz, zaujme vás třeba neobvyklá kompozice či intuitivně vycítíte, jaké v sobě obsahuje emoce. Umění mluví univerzálním jazykem a učí nás větší vnímavosti, citlivosti i porozumění. Nabízí se proto propojení s různými charitativními projekty a jednomu z nich jsem nyní také měla možnost přispět. Pro nadaci Happy Hearts náš tým vybral deset děl současných českých umělců, které spojují témata, jako je dětství, láska či naděje. Dražit je bude možné do 8. července a kromě dobrého pocitu z toho, že umožníte stavbu školy, získáte i jedinečný umělecký kousek. Ve výběru jsou zastoupeny různé techniky, například soška z acrystalu od Magdaleny Roztočilové, vyřezávaný obraz od Ivany Štenclové či koberec od Kristýny Šarochové.

Jaký je podle vás nejlepší způsob, jak v lidech probudit lásku k umění?

Asi ji v dětech pěstovat odmalička, samozřejmě nenásilně. Nicméně zažehnout zájem o umění lze kdykoliv, nejsnáze pravděpodobně v rámci komunity lidí, se kterou můžete tuto aktivitu sdílet. Umění se pak stává životním stylem. Nejenže je součástí vašeho domova, ale postupně opanuje i vaši knihovnu a cesty do zahraničí budete stále častěji spojovat s návštěvou muzea či galerie. 

Jaké jsou podle vás největší překážky v tom, aby se lidé více zajímali o umění?

Z mého pohledu je to spíše psychologická nežli finanční bariéra. Lidé si myslí, že to není pro ně, nevidí možné přínosy a nevyznají se v tom, jak to funguje. I s tím jim umíme pomoci. 

Jaké máte rady pro lidi, kteří se chtějí dozvědět více o umění?

Určitě doporučuji navštěvovat co nejvíce výstav a doplňovat si informace z knih i diskuzemi s odborníky. Existuje také spousta podcastů a dokumentů o umění. Množství je téměř nepřeberné, je tudíž dobré, když vám alespoň někdo protřídí, co je dobré a co ne. Pokud by měl někdo z čtenářů zájem, rádi ho přivítáme na dalším programu EduArt Start, který začne v září v Praze i Bratislavě.