Vogue Leaders

Odlište se a udělejte si rešerši. Profesionální rady, jak začít s networkingem

Networking je důležitý pro každého (pracujícího) člověka a v digitální éře aplikací a sociálních sítí pro něj máme nespočet různých nástrojů. Jak z něj vytěžit maximum, radí Petra Krištof.
Foto: Michal Pudelka for Vogue CS
Karlie Kloss for Vogue CS
Co je to vlastně networking? Jednoduchá, ale přitom zásadní otázka. „Málokdo má networking rád, ale často je to proto, že si ho lidé představují jako sběr vizitek a otravování ostatních s obchodní nabídkou, o kterou nestojí. To ale není networking. Networking je ve skutečnosti úplně obyčejné seznamování se s lidmi, kterým můžeme být teď nebo v dohledné době užiteční, a stejně tak oni nám,“ vysvětluje Petra Krištof, která se právě networkingu jako školitelka dlouhodobě věnuje pod hlavičkou platformy #HolkyzByznysu.
Mít kolem sebe dobře zbudovanou pavučinu užitečných kontaktů je podle ní důležité nejen v profesním životě. Díky navazování a udržování vztahů získáváme sociální kapitál, který udává, jak rozsáhlý a prestižní je okruh našich známých a vypovídá třeba i o tom, zda máme v nejbližším okolí někoho připraveného nám pomoci například během nemoci nebo při finančních nesnázích. 
V některých profesních oborech se to bez networkingu vyloženě neobejde: důležitý je pro podnikatele, obchodníky, ale třeba také umělce nebo novináře. Ať už ale děláte cokoliv, využít jeho umění můžete i vy. „Já osobně jsem nejvíc využila svoji síť kontaktů při hledání nové pracovní příležitosti. Až na úplně první zaměstnání jsem prakticky nikdy nešla anonymní cestou zaslání CV na HR oddělení,“ uvádí Krištof.

Budování sítě v síti

Možnosti seznamování obecně v posledních letech silně ovlivnil rozvoj sociálních sítí a různých digitálních nástrojů, které je možné při networkingu využít jako šikovné pomocníky. Petra Krištof jako jeden z klasických příkladů zmiňuje LinkedIn. Tam si budujeme profesní síť kontaktů, které pak přehledně držíme na jednom místě. Když jsme tam pravidelně aktivní, víme o sobě a prostřednictvím soukromých zpráv si můžeme kdykoliv napsat bez nutnosti kontaktu tváří v tvář.
„Na WhatsAppu zase můžeme vytvářet oborově zaměřené skupiny v rámci jedné velké akce, díky Pinterestu máme k dispozici nekonečnou inspiraci a People Finder v ChatGPT nám zase umí vysypat dostupné informace o účastnících na guest listu, a pomoci nám tak s vhodným tématem pro oslovení daného člověka,“ vyjmenovává odbornice.
Přesto všechno může být networking, zejména ten probíhající face to face, děsivý pro každého, kdo se v seznamování s novými lidmi necítí úplně jistě. „Je důležité najít si svůj způsob, který vyhovuje právě nám,“ upozorňuje Krištof a pro začátek radí například přidat se do zájmové skupiny na pracovišti nebo nějakou rovnou založit a pozvat do ní kohokoliv, kdo vás napadne. Může jít o společné cvičení ve firemní posilovně během obědové pauzy, běh před začátkem pracovní doby nebo třeba čtenářský klub.
Pokud vás čeká akce, na které chcete networkovat, je dobré získat o ní předem maximum informací a přidat se třeba do facebookové události, kde zjistíte, kdo se účastní. Zajímavé lidi tak můžete oslovit předem online, což vám pak může usnadnit setkání offline. „Pokud jste nervózní už jen z toho, že máte přijít mezi cizí lidi, klidně s sebou vezměte kamarádku anebo organizátorům nabídněte pomoc jako dobrovolník. Z pozice pořadatele se hned seznamuje snadněji,“ radí Petra Krištof.
Na samotnou událost si pak vezměte něco, co vás odliší od ostatních. Volit extravagantní účes možná není nejvhodnější, ale i výrazný módní doplněk udělá divy. Může to být ale také třeba pes. „Já v poslední době beru dvouletého syna. Je to ten nejlepší icebreaker a díky tomu, že jsou na akcích už často dětské koutky, reálně zvládnu vyřídit také pracovní věci,“ říká networkingová odbornice. Zároveň uvádí, že na řadě konferenčních akcí, kde se konají různé přednášky a workshopy, bývají posléze k dispozici záznamy, a proto se často programu osobně neúčastní a čas raději využívá právě k navazování styků.
„Osobně vyhledávám opening gala a velmi fandím afterparties. Při oslovování kontaktů z konverzace odcházím po patnácti minutách a mám připravenou odchodovou větu – na rovinu říkám, že chci potkat ještě spoustu lidí. Vyměním si kontakt pro možnost dalšího setkání, posléze pošlu poděkování, a když sama něco pořádám, nové známosti na své akce zvu, když můžu,“ uzavírá Krištof s tím, že tipů pro kvalitní networking jsou stovky, a upozorňuje na školení pod hlavičkou #HolkyzByznysu, které se bude konat 31. července.
Petra Krištof je výraznou osobností moderního digitálního marketingu a e-commerce, jejíž kariérní dráha zahrnuje prestižní pozice ve firmách jako Google a Seznam.cz. Nyní se věnuje hlavně dvouletému synovi Jáchymovi a působí v několika projektech, jako jsou #HolkyzMarketingu, #HolkyzByznysu a Česko.Digital.
Přidejte se k Vogue Leaders na  LINKEDIN.